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Matthew of Agrigento. The political and religious engagement of a franciscan... 483
ties for a better understanding of his complex personality . It was,
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however, Filippo Rotolo who, through the discovery of additional un-
published documents, contributed to the understanding of Matthew’s
presence in Sicily. The scholar has, thus, given to print a biography,
which set out to answer multiple questions concerning not only the
figure of the Franciscan from Agrigento, but also the development of
the observance movement in Sicily . Nevertheless, Rotolo’s work
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seems to lack, several times, a proper use of the methodology of his-
torical research: so it is, for example, when the author traces certain
events that happened to Matthew “to the will of God” .
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Very timely, however, appear the works of Mario Sensi, who has
contributed to delineate the movements of the Agrigento friar in north-
ern Italy, and especially that of Paolo Evangelisti, who has, on the
other hand, placed in the right perspective the contribution made by
Matthew to the construction of the political identity of the Catalan-
Aragonese crown . Evangelisti is credited with having determined the
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scope of the action carried out by the Sicilian friar in the domains of
Alfonso V the Magnanimous, in which the friar carried out preaching
4 S. Gozzo, Studi e ricerche sul beato Matthew O.F.M., vescovo di Agrigento,
Araldo del SS. Nome di Gesù. Propagatore dell’Osservanza. Apostolo dell’Italia, Sici-
lia, Spagna. Fulgida gloria della minoritica provincia sicula (1376-1377-1450), s.e.,
Roma 1987. Just two years earlier, the same scholar had published the contribu-
tion: Id., Due Sermoni del Beato Matthew di Agrigento (secolo XV), in I. Vásquez
Janeiro (a cura di), Noscere Sancta. Miscellanea in memoria di Agostino Amore
O.F.M., Pontificium Athenaeum Antonianum, Roma 1985, pp. 245-281.
5 In addition to F. Rotolo, Il beato Matthew d’Agrigento e la provincia francescana
di Sicilia nella prima metà del sec. XV, Officina di Studi Medievali, Palermo 1996,
by the same author see Id., L’episcopato del b. Matthew da Agrigento (17 settembre
1442-23 luglio 1445). Revisione, in N. Grisanti, I. Craparotta (a cura di), Francesca-
nesimo e cultura nella provincia di Agrigento. Atti del convegno di studio (Agrigento,
26-28 ottobre 2006), Officina di Studi Medievali, Palermo 2006, pp. 249-294.
6 Cf. F. Rotolo, Il beato Matthew d’Agrigento cit., p. 95, where, regarding Mat-
thew, the author reports that “the intervention of God’s grace will have completed
the work, prompting him to want to implement that inner change”. Numerous pas-
sages of this same tenor are found within the volume (there, p. 142).
7 Of interest are studies by M. Sensi, Il Quaresimale del B. Matthew da Agrigento
minore osservante († 1450), «Bollettino storico della città di Foligno», 19 (1995), pp.
7-74; Id., Osservanza francescana e politica: gli esempi dei beati Matthew da Agri-
gento e Andrea da Faenza, in G. Musotto, A. Musco (a cura di), I Francescani e la
politica (secc. XIII – XVII). Atti del Convegno internazionale di studi (Palermo, 3-7
dicembre 2002), Officina di Studi Medievali, Palermo 2007, pp. 997-1034, and Id.,
Il beato Matthew da Agrigento: il dramma di un vescovo resignato, in N. Grisanti, I
Craparotta (a cura di), Francescanesimo e cultura nella provincia di Agrigento cit.,
pp. 331-342. Also, see the contribution of P. Evangelisti, Fede, mercato, comunità
nei sermoni di un protagonista della costruzione dell’identità politica della corona
catalano-aragonese. Matthew d’Agrigento (1380 c.-1450), «Collectanea Franci-
scana», 73 (2003), pp. 617-664.
Mediterranea - ricerche storiche - Anno XX - Dicembre 2023
ISSN 1824-3010 (stampa) ISSN 1828-230X (online)