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Magnus Ressel

                    THE ‘BACKBONE’ OF THE SERENISSIMA: VENICE AND
                    THE TRADE WITH THE HOLY ROMAN EMPIRE IN THE
                    18TH CENTURY*

                                                             DOI 10.19229/1828-230X/56052022


                    ABSTRACT: Until quite recently, it was assumed that the German nation in Venice had suffered
                    a substantial reduction in its economic importance during the 18th century. This was regarded
                    as a typical part of the general history of Venice’s decline in this century. The causes were
                    attributed – among others – to the inability of the Republic’s elites to reform, as they were no
                    longer able to change traditional structures. Here, Venice’s trade policy towards the “German
                    nation” in the late 17th century is examined in detail and its effects in the 18th century are
                    elaborated. It can be shown that the Republic was capable of coherent trade policies that de-
                    parted from long-established patterns. As a result, Venice was able to maintain an important
                    transalpine trade, which thus remained “somewhat the backbone” of the Serenissima, as it had
                    been in the late Middle Ages.

                    KEYWORDS: German Nation in Venice, Fondaco dei Tedeschi, Transit, Transalpine Commerce,
                    Decline of Venice.


                    LA “SPINA DORSALE” DELLA SERENISSIMA: VENEZIA E IL COMMERCIO CON IL SACRO
                    ROMANO IMPERO NEL XVIII SECOLO

                    SOMMARIO: Fino a poco tempo fa, si riteneva che la nazione alemanna avesse subito un
                    declino economico a Venezia nel XVIII secolo. Si trattava di un aspetto tipico della storia
                    generale della decadenza di Venezia in quest’epoca. Le ragioni sono state attribuite all’in-
                    capacità di riforma delle élite della Repubblica, che non erano più in grado di riformare le
                    strutture tradizionali. Qui si esamina in dettaglio la politica commerciale di Venezia nei
                    confronti della “Nazione Alemanna” alla fine del XVII secolo e se ne elaborano gli effetti nel
                    XVIII secolo. Si può dimostrare che la Repubblica era capace di politiche commerciali coe-
                    renti che si discostavano da strutture tradizionale. Di conseguenza, Venezia fu in grado di
                    mantenere un importante commercio transalpino, che rimase così “un po’ la spina dorsale”
                    della Serenissima, come nel tardo Medioevo.

                    PAROLE CHIAVE: Nazione Alemanna a Venezia, Fondaco dei Tedeschi, Transito, Commercio tran-
                    salpino, Declino di Venezia.


                    1. State of Research

                       It is difficult to say how much, in the first thirty years of the [seventeenth]
                    century, remained in Venice of the ancient transit trade between the Levant
                    and  the  German  countries,  that  trade  which  for  centuries  had  constituted
                    somewhat the backbone of the Rialto economy [the commercial core area of


                       * Abbreviations: Asv = Archvio di Stato di Venezia; Cs = Cinque Savi alla Mercanzia.


                                               Mediterranea – ricerche storiche – Anno XIX – Dicembre 2022
                                                           ISSN 1824-3010 (stampa)  ISSN 1828-230X (online)
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