Page 75 - 1
P. 75
Mahmut Halef Cevrioğlu
AGAINST ALL ODDS: A NAVAL CLASH IN THE EARLY
MODERN MEDITERRANEAN BETWEEN
THE OTTOMANS AND THE ENGLISH (1633)*
DOI 10.19229/1828-230X/59042023
ABSTRACT: Large scale institutional structures or major naval clashes have so far been the focus
of Ottoman historiography regarding the Mediterranean. This study, in contrast, aims at ad-
dressing relatively minor issues in the early modern period. By relying on archival material and
narrative sources of both European and Ottoman origin, it firstly scrutinises the preparation of
the Ottoman navy for the yearly patrol. The process of preparation showcases the transfer of
maritime knowledge from the West to the Ottomans through Moriscos. Then, it evaluates a mil-
itary clash between two English merchant ships and the Ottoman fleet at the command of Grand
Admiral Cafer Pasha (in office 1632-1634) in June 1633. Because defeating the English mer-
chants came at a great cost, the fiasco of the Ottoman navy became instructive. It shows the
lack of naval experience many Ottoman grand admirals of the early modern period suffered
from, due mostly to their appointment by the Ottoman palace.
KEYWORDS: Ottoman navy; maritime technology; galley; galleon; Mediterranean; Istanbul; 17th
century; Moriscos.
SFIDANDO OGNI PROBABILITÀ: UNO SCONTRO NAVALE NEL MEDITERRANEO
IN ETÀ MODERNA TRA GLI OTTOMANI E GLI INGLESI (1633)
SOMMARIO: Strutture istituzionali su larga scala o grandi scontri navali sono stati sempre il fulcro
della storiografia ottomana riguardo al Mediterraneo. Questo studio, al contrario, mira ad af-
frontare questioni relativamente minori nella prima età moderna. Basandosi su materiale d'ar-
chivio e fonti narrative di origine sia europea che ottomana, questo studio esamina in primo
luogo la preparazione della marina ottomana per il pattugliamento annuale. Il processo di pre-
parazione mette in mostra il trasferimento della conoscenza marittima dall'Occidente agli Otto-
mani attraverso i morisco. Poi, si valuta uno scontro militare tra due navi mercantili inglesi e la
flotta ottomana al comando del grande ammiraglio Cafer Pascià (che fu ammiraglio tra il 1632
e il 1634) nel giugno 1633. Poiché la sconfitta dei mercanti costò cara agli ottomani, il fiasco
della marina ottomana è diventato istruttivo. Ciò dimostra la mancanza di esperienza navale di
cui soffrirono molti grandi ammiragli ottomani della prima età moderna, dovuta principalmente
alla loro nomina da parte del palazzo ottomano.
PAROLE CHIAVE: marina ottomana; tecnologia marittima; galea; galeone; Mediterraneo; Istanbul;
Seicento; morisco.
* Abbreviations: Ags (Archivo General de Simancas); Boa (Türkiye Cumhuriyeti
Cumhurbașkanlığı Devlet Arșivleri Bașkanlığı Osmanlı Arșivi), Mad.d (Maliyeden
Müdevver Defterler), Kk.d (Kamil Kepeci Defterleri); OeStA (Oesterreichisches Sta-
atsarchiv), HHStA (Haus-, Hof-, und Staatsarchiv); Tna (The National Archives), Sp
(State Papers). The author would like to thank the reviewers for their invaluable
recommendations and Assoc. Prof. Dr. Ömer Gezer (Hacettepe University, Türkiye)
for his generosity in supplying the images of the documents from Tna.
Mediterranea - ricerche storiche - Anno XX - Dicembre 2023
ISSN 1824-3010 (stampa) ISSN 1828-230X (online)