Page 129 - sfogliabile 49
P. 129

Miguel Ángel de Bunes Ibarra

                    JUAN DE RENA AND THE FINANCING
                    OF THE TUNIS CAMPAIGN: THE VIEW FROM
                                                        *
                    BARCELONA’S DOCKYARDS

                                                             DOI 10.19229/1828-230X/4962020


                    ABSTRACT: The struggle between Charles V and the Ottoman empire for control of the central
                    Mediterranean  spanned  the  whole  of  the  emperor’s  reign  and  continued  for  much  of  the
                    sixteenth century. It would come to an end with the final campaigns of the Ottoman fleet under
                    the command of Cigalazade towards the end of that century. From 1529, when Süleyman first
                    attempted to conquer Vienna, until 1541 when the imperial forces failed to take Algiers, the two
                    great  rulers  based  at  opposite  ends  of  the  Mediterranean  organised  a  series  of  campaigns
                    against  the  other,  relying  for  the  most  part  on  their  maritime  forces.  During  the  1530s  in
                    particular it is possible to detect a major shift in the emperor’s strategic direction which would
                    have important repercussions on the development of the Monarchy’s principal Mediterranean
                    ports, especially Barcelona and Malaga. This article illustrates and assesses the significant
                    contribution of the city of Barcelona and its dockyards to the imperial campaign launched in
                    support of the Hafsid sultan’s attempt to recover the city of Tunis, which had been conquered
                    in 1534 by the Ottoman fleet under the command of Hayreddin Barbarossa. It relies principally
                    on the little-known manuscripts of Juan de Rena now housed in the Archivo General de Navarra,
                    supplemented  where  possible  with  material  relating  to  the  costs  of  the  expedition  from  the
                    Archivo General de Simancas.

                    KEYWORDS: Barbarossa, galleys, Mediterranean warfare, shipbuilding.


                    JUAN DE RENA E IL FINANZIAMENTO DELLA CAMPAGNA DI TUNISI DAI CANTIERI NAVALI DI
                    BARCELLONA

                    SOMMARIO: Lo scontro che contrappose Carlo V all'Impero Ottomano per il controllo del Mediterraneo
                    centrale, oltre a marcare l’agenda politica dell’Asburgo per l’intera durata del suo regno, caratterizzò
                    tutto il lungo Cinquecento. Di fatti, questo conflitto si affievolì solamente negli ultimi decenni del XVI
                    secolo,  quando  si  registrarono  le  ultime  incursioni  della  flotta  ottomana  posta  sotto  il  comando  di
                    Cigalazade nel Mediterraneo occidentale. Dal 1529, quando Solimano il Magnifico tentò per la prima
                    volta di conquistare Vienna, fino al 1541, quando la flotta imperiale fallì nel tentativo di conquistare
                    Algeri,  Osmanli  e  Asburgo  promossero  una  serie  di  campagne  navali  ai  danni  del  rivale  contando
                    principalmente sulle proprie forze navali. In modo particolare, durante gli anni ‘30 del XVI secolo, è
                    possibile rilevare un importante cambiamento nella strategia politico-militare adottata da Carlo V, che
                    avrebbe avuto un impatto importante sullo sviluppo dei principali porti mediterranei della Monarchia
                    ispanica, tra cui Barcellona e Malaga. In questo articolo si valuta proprio il contributo significativo della
                    città di Barcellona e dei suoi arsenali alla campagna imperiale lanciata a sostegno di Muley Hassan,
                    il  sultano  Hafside  impegnato  nel  tentativo  di  recuperare  la  città  di  Tunisi  dopo  che,  nel  1534,  fu
                    conquistata  da  Hayreddin  Barbarossa,  comandante  della  flotta  ottomana.  Tale  indagine  si  basa
                    principalmente su una serie di manoscritti di Juan de Rena ancora poco conosciuti e conservati presso
                    l’Archivo General de Navarra, a cui si integra, ove possibile, il ricco materiale relativo ai costi della
                    spedizione che si trova nell'Archivo General de Simancas.

                    PAROLE CHIAVI: Barbarossa, galere, Guerra mediterranea, costruzione navale.


                       *   Abbreviations:  Argn,  Ap  Rena  (Archivo  Real  y  General  de  Navarra  [Pamplona],
                    Archivo  Privado  Rena);  Ags,  E  (Archivo  General  de  Simancas,  Estado).  Acknow-
                    ledgements:  This  research  was  funded  by  the  Spanish  Ministry  of  Science  (Project
                    PGC2018-099152-B-I00).


                                                Mediterranea - ricerche storiche - Anno XVII - Agosto 2020
                                                           ISSN 1824-3010 (stampa)  ISSN 1828-230X (online)
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134